ارزش و مقام معلم
نوشته شده توسط : هادی احمدی

 

ارزش و مقام معلم
ارزش و مقام معلم در مرتبه اي الهي است و اين شرافت و مرتبت زماني معني واقعي خود را مي يابد كه معلم بتواند شأن خداوند و پيامبران را در وجود خود محقق سازد و پيوند انسان به هدف متعالي خلقت يعني عبادت را برقرار سازد.
معلمي در قرآن به عنوان جلوه اي از قدرت لايزال الهي نخست وي‍ژه ي ذات مقدس خداوند تبارك و تعالي است. در نخستين آيات قرآن كه بر قلب مبارك پيغمبر اكرم(صلي الله عليه و آله) نازل شد ، به اين هنر خداوند اشاره شده است:
« اقرأ باسمِ رّبك الذي خلق ، خلق الانسان مِن علق ، اقرأ و ربِك الاكرم ، الذي علم بالقلم ، علم الانسان ما لم يعلم» ( سوره علق، آيه ي 1-5)
« بخوان به نام پروردگارت كه جهانيان را آفريد. انسان را از خون بسته سرشت، بخوان! و پروردگارت كريم ترين است، همان كه آموخت با قلم، آموخت به انسان آن چه را كه نمي دانست.»
در اين آيات خداوند ، خود را « معلم » مي خواند و جالب اين كه معلم بودن خود را بعد از آفرينش پيچيده ترين و بهترين شاهكار خلقت، يعني انسان آورده است.
مقام معلم بودن خدا ، بعد از آفرينش قرار دارد. به نوعي انساني را كه هيچ نمي دانست به وسيله ي قلم آموزش داد كه اين از اوج خلاقيت و هنر شگفت خداوند در امر آفرينش حكايت دارد :
از اين رو، مي توان گفت كه هنر شگفت معلمي از آن خداوند عالم است.
شهيد ثاني( رحمت الله ) درباره ي ارزش و مقام معلمي خداوند مي فرمايد :
« خداوند از آن جهت به وصف ( اكرميت ) و نامحدود بودن كرامتش، توصيف شد كه علم و دانش را به بشر ارزاني داشته است. اگر هر مزيت ديگري ، جز علم و دانش ، معيار فضيلت به شمار مي رفت ، شايسته بود همان مزيت با وصف ( اكرميت ) در ضمن اين آيات همراه و هم پا گردد و آن مزيت به عنوان معيار كرامت نامحدود خداوند به شمار آيد. كرامت الهي در اين آيات با تعبير « الاكرام» بيان شده است. چنين تعبيري مي فهماند كه عالي ترين نوع كرامت پرودگار نسبت به انسان با والاترين مقام و جايگاه او يعني علم و دانش هم طراز است.»
به همين جهت امام خميني( ره ) فرموده اند:
« معلم اول، خداي تبارك و تعالي است. به وسيله ي وحي؛ مردم را دعوت مي كند به نورانيت، دعوت مي كند به محبت، دعوت مي كند به مراتب كمالي كه از براي انسان است.»



:: برچسب‌ها: ارزش معلم , روز معلم , معلم در قران ,
:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 50
|
تعداد امتیازدهندگان : 17
|
مجموع امتیاز : 17
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 ارديبهشت 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: